Välkommen!

Efter ett par motsträviga år har jag till slut bestämt mig för att ge mig ut i blogghavet. I all ödmjukhet tänker jag på denna sida förmedla något av vad jag ser, känner eller upplever i naturen och kanske ge en inblick i en naturmålares vardag...



Vill du se mer av mina verk och pågående projekt är du välkommen till den officiella hemsidan: http://www.peterlarsson.nu/







tisdag 26 januari 2010

Fortsatt kallt...

Det är inte många timmar man får chansen att uppleva en dräglig utomhustemperatur nu. I gryningen visar termometern -13 grader för att, i bästa fall, under eftermiddagen nå -4 eller -5 här i byn. Det är kallt i mina ögon och inget som lockar till friluftsmåleri precis! Dessutom är ateljén bara snäppet varmare och just nu känns det som om jag lika gärna kan låta akvarellådan och oljorna gå i ide. Ihop med mig själv...

Som tur är tvingar hundarna ut mig ibland på promenad och just idag rådde en fantastisk spårsnö som gjorde det mödan värt. Hararna hade som vanligt ritat sina märkliga mönster över fälten och på långt håll går det nu att se var de hittar sin främsta föda. Dessutom hade räven dragit sin löpa snörrätt över åkrarna men om han varit lyckosam i nattljuset eller inte, kunde jag inte utläsa.
Den största dramatiken stod emellertid vildsvinen för och tydligen går tre stora galtar (en vars spårstämplar närmar sig kronhjortens klövmått...) kors och tvärs förbi gården varje natt. -Det om något får mig att spana lite extra ut över de månljusa fälten när jag går ut till nattvaket i fårstallet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar