Välkommen!

Efter ett par motsträviga år har jag till slut bestämt mig för att ge mig ut i blogghavet. I all ödmjukhet tänker jag på denna sida förmedla något av vad jag ser, känner eller upplever i naturen och kanske ge en inblick i en naturmålares vardag...



Vill du se mer av mina verk och pågående projekt är du välkommen till den officiella hemsidan: http://www.peterlarsson.nu/







söndag 24 januari 2010

Fint besök...




Är man fårägare är det svårt att tänka sig en mer hektisk tid än under lammningarna. För oss sker dessa just nu och det senaste dygnet har 8 lamm sett dagens ljus. (4 av dem visserligen med samma mamma...)
Men trots det kaos den här tiden innebär - det är nästan 70 tackor i ligghallen - har jag lyckats hinna med att lämna gården. Just idag slumpade det sig dessutom så väl att när jag gick en rask runda med hundarna och passerade det vi brukar kalla "vattenfallet" (och som i själva verket bara är ett täckdike som mynnar ut i ån i byn) fick jag ett nytt "kryss" till tomt-, gårds- eller bylistan (beroende på hur strikt man vill dra vår tomtgräns...) Ovanför det enda stället i trakten som vattnet inte hade frusit på satt nämligen en kungsfiskare och spanade efter något ätbart!

Den stackaren märkte inte ens min närvaro eller hundarnas, och det var inte förrän golden retrievern, som är van att ta sig ett svalkande dopp just där, kom för nära som den svirrade nerströms. Förhoppningsvis återvände den när jag lämnat platsen och kanske kanske kunde den fånga en småspigg i det kristallklara vattnet senare.

Hur som helst var det ett underbart ögonblick, och med lite god vilja ett roligt "tomtkryss", som jag nu försöker fästa på ett akvarellpapper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar