Välkommen!

Efter ett par motsträviga år har jag till slut bestämt mig för att ge mig ut i blogghavet. I all ödmjukhet tänker jag på denna sida förmedla något av vad jag ser, känner eller upplever i naturen och kanske ge en inblick i en naturmålares vardag...



Vill du se mer av mina verk och pågående projekt är du välkommen till den officiella hemsidan: http://www.peterlarsson.nu/







onsdag 20 januari 2010

Det är lika bra att erkänna: måleriet frös inne! Är det något akvarellfärger och papper inte riktigt är "kompatibla" med är det nederbörd. Kylan går ju att lura - åtminstone de få sekunder som krävs för att pigmenten skall hitta ner i grängen - men genom åren har flera lovande akvareller fått kasseras pga regn och snö. Visserligen får man ibland fram roliga effekter (det kan faktiskt se ut som om det snöar på tavlan med) av att flingor eller droppar skapar små stjärnmönster i färgerna. (Lite som att använda salt som en effekt!) Men för mitt måleri passar det sällan bra...
Dagen innebar i alla fall en skön skogspromenad med gott om färska vildsvinsspår och 35-40 glador i en stor gles flock ovanför Blommeröd. Allt medan spillkråkan ropade från en murken bokstam...Bättre tur i morgon kanske?

2 kommentarer:

  1. Du... du har inte tänkt på glykol i vattnet? :)


    /Ken

    SvaraRadera
  2. Dear Ken!
    Jodå! Jag har använt saltvatten, kaffe och en massa andra märkliga vätskor genom åren. Ibland får man göra som Kajsa Warg. I synnerhet om man vällt ut vattnet och är alldeles för långt från närmaste bäck...

    SvaraRadera