Välkommen!

Efter ett par motsträviga år har jag till slut bestämt mig för att ge mig ut i blogghavet. I all ödmjukhet tänker jag på denna sida förmedla något av vad jag ser, känner eller upplever i naturen och kanske ge en inblick i en naturmålares vardag...



Vill du se mer av mina verk och pågående projekt är du välkommen till den officiella hemsidan: http://www.peterlarsson.nu/







måndag 26 april 2010

Våryra...

Det är lika bra att erkänna: jag är inte av det rätta "bloggvirket". När jag påbörjade detta trodde jag nog att jag skulle kunna hinna med åtminstone ett par inlägg i veckan. Men som våren har artat sig efter påsk, är det nog fåfängt att hålla fast vid det...
     Inte nog med att gården skall skötas (med över 30 tunnland "under plogen") och en massa får som behöver sitt. Man skall ju helst hinna med att sköta sitt "riktiga" jobb också och lyhört avspana naturen på årstidstecken och upplevelser. Och sedan rapportera det hela i artikel-, bok- eller bloggform. Kanske blir detta lite väl mycket för en medelålders man med väldigt fulltecknade dagar numer?
    
Just den här morgonen stal jag mig dock en timme och bara "egoskådade" uppe vid dammarna på gränsen mellan Övedsklosters och Hjälmaröds ägor. Så här års (och sedan dammarna anlades) är dessa en magnet för sträckande och häckande fågelliv och jag behövde inte bli besviken i dag heller. Artlistan blev lång och mycket "vårlig"! inte minst för att det började redan hemma på gårdsplanen med sjungande näktergal och lövsångare. Uppe i skogen syntes sedan såväl kron- som dovhjort och vid dammarna rastade svartsnäppa, grönbena och rödbena. Flankerade av skedand, viggar, knipor, brunand och en bunke andra mer stationära arter. Till och med gråhakedoppingarna visade snällt upp sig, även om deras bobale låg lite väl djupt i vattnet och de förhoppningsvis samlar kraft att bygga på den en aning så att äggen inte blir för blöta...

Måla då? Nja, jag hade akvarellerna med som vanligt. Men medan svarthättan sjöng över huvudet på mig kunde jag inte annat göra än att bara njuta... Man får väl ta ledigt någon gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar